Aloha,
Modules ????
welke modules zouden ze daar mee bedoelen.
er zitten geen verdere modules het enige wat er in de koplampen zit zijn de stelmotoren en de balast voor de xenon verlichting.
als de balast kapot is zal de lamp niet branden of gaat knipperen net zo als een slechte tl balk.
zou eerst maar een kijken met een clip systeem daar kun je de lampen bedienen en alle functies testen.
je zou daar kunnen kijken of het echt wel de lampen zijn
(ik heb nog wel een complete set liggen van een phasen 1)
nieuwe zou ik niet doen loopt echt in de papieren!
Gr Mike
probleem xenon?
in de werkplaatshandleiding van de verlichting staat dat elke xenonlamp is voorzien van een voorschakeleenheid. Dit zouden dan de "modules" moeten zijn? Misschien dat Rich Trip dat zou kunnen uitleggen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze ineens allebei stuk zijn. Deze "modules" zijn overigens wel los te vervangen zie MR353VELSATIS8 hoofdstuk 80C-10.
Ik zou eerst de stekkerverbindingen achterop de koplamp en van de stelmotoren eens inspuiten met contactspray. Ik heb al zo vaak vreemde storingen op die manier opgelost...
Ik zou eerst de stekkerverbindingen achterop de koplamp en van de stelmotoren eens inspuiten met contactspray. Ik heb al zo vaak vreemde storingen op die manier opgelost...
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
- E.M.Provoost
Je garage weet er geen ruk van, zover is duidelijk.
Het syteem werkt als volgt (aanvullend op wat Mike zegt):
- op de vooras en op de achteras zitten elk één voeler die voelt hoe ver de assen inveren.
- op elke koplamp zit één stelmotor die de hoogte van de koplamp na-stelt
- als de auto start, wordt elke koplamp op de laatst uitgerekende hoogte gezet: hij gaat eerst naar beneden en daarna in één beweging naar de juiste hoogte
- tijdens het rijden houdt de auto m.b.v. voornoemde voelers de gemiddelde invering van de voor- en achteras bij en berekent de bijpassende hoogte-instelling van de koplampen.
- periodiek worden de koplampen bijgeregeld door de stelmotoren op de koplampen bij te stellen.
En dan het branden van de Xenon verlichting: hiervoor heb je "ballasten" nodig:
Dit zijn elektronische voorschakelprinten (ingegoten in hars en voor koeling gemonteerd op een aluminum koelprofiel), met twee hoofd-functies:
1. het genereren van de hoogspanning die nog is om de Xenon-lampen te ontsteken
2. het begrenzen van de stroom die de lampen krijgen om te voorkomen dat ze voortijdig verslijten / ontploffen door de hitte.
Je moet van dit circuit af blijven vanwege dodelijke hoogspanningdie dit genereert. Daarnaast is ook contactspray in dit circuit uit den boze, vanwege de lekstromen die dit veroorzaakt.
By the way, de "ballasten" van beide Xenon koplampen zitten in één blok: ze zitten onder de auto voor het bestuurders-voorwiel. Ik heb er hier eentje liggen (een gebruikte).
En nou bij jou:
Van belang is om te kijken of beide koplampen gelijktijdig reagerenb en of ze trefzeker regelen: voer de test uit en kijk of alles goed verloopt en of het in twee bewegingen verloopt: eentje naar beneden en direct daarna eentje omhoog. Als dat correct en synchroon voor beide koplampen werkt , zijn de stelmotoren en de aansturing in orde. Als dit niet correct verloopt, moet je de afwijkende stelmotor eens bekijken: is het armpje daarvan misschien los of zo?
Als het bijregelen niet goed verloopt, moet je toch de auto eens op de brug zetten en beide hoogtevoelers nakijken: werken ze spelingvrij en zijn de hefboompjes aan die voelers nog in orde? Meestal ligt het daaraan, bij mij was bv. een hefboompje doormidden gebroken.
Het syteem werkt als volgt (aanvullend op wat Mike zegt):
- op de vooras en op de achteras zitten elk één voeler die voelt hoe ver de assen inveren.
- op elke koplamp zit één stelmotor die de hoogte van de koplamp na-stelt
- als de auto start, wordt elke koplamp op de laatst uitgerekende hoogte gezet: hij gaat eerst naar beneden en daarna in één beweging naar de juiste hoogte
- tijdens het rijden houdt de auto m.b.v. voornoemde voelers de gemiddelde invering van de voor- en achteras bij en berekent de bijpassende hoogte-instelling van de koplampen.
- periodiek worden de koplampen bijgeregeld door de stelmotoren op de koplampen bij te stellen.
En dan het branden van de Xenon verlichting: hiervoor heb je "ballasten" nodig:
Dit zijn elektronische voorschakelprinten (ingegoten in hars en voor koeling gemonteerd op een aluminum koelprofiel), met twee hoofd-functies:
1. het genereren van de hoogspanning die nog is om de Xenon-lampen te ontsteken
2. het begrenzen van de stroom die de lampen krijgen om te voorkomen dat ze voortijdig verslijten / ontploffen door de hitte.
Je moet van dit circuit af blijven vanwege dodelijke hoogspanningdie dit genereert. Daarnaast is ook contactspray in dit circuit uit den boze, vanwege de lekstromen die dit veroorzaakt.
By the way, de "ballasten" van beide Xenon koplampen zitten in één blok: ze zitten onder de auto voor het bestuurders-voorwiel. Ik heb er hier eentje liggen (een gebruikte).
En nou bij jou:
Van belang is om te kijken of beide koplampen gelijktijdig reagerenb en of ze trefzeker regelen: voer de test uit en kijk of alles goed verloopt en of het in twee bewegingen verloopt: eentje naar beneden en direct daarna eentje omhoog. Als dat correct en synchroon voor beide koplampen werkt , zijn de stelmotoren en de aansturing in orde. Als dit niet correct verloopt, moet je de afwijkende stelmotor eens bekijken: is het armpje daarvan misschien los of zo?
Als het bijregelen niet goed verloopt, moet je toch de auto eens op de brug zetten en beide hoogtevoelers nakijken: werken ze spelingvrij en zijn de hefboompjes aan die voelers nog in orde? Meestal ligt het daaraan, bij mij was bv. een hefboompje doormidden gebroken.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Om de hoogteverstelling via de laptop in te leren, zijn daar de bedoelde modules voor nodig Volgens de garage moet daar de fout gezocht worden. Het zijn volgens hem niet alleen de stelmotors en assensoren. Waar is het leersysteem in de koplamp dan ondergebracht? Die moet dan toch ergens in de koplamp zitten?
VS 2.0T Privilege 07-NH-VD 2003
Volgens http://bestand.renaultvelsatis.nl/besta ... SATIS8.pdf sectie 80C-2, regelt de hoogtesensor vóór (= combinatie van regelaar en hoogtevoeler) de stelmotoren bij.
De hoogtevoeler vóór is dus de door de garage bedoelde "Module".
De hoogtevoeler vóór is dus de door de garage bedoelde "Module".
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Ja inderdaad. Want volgens het principeschema 80C, zie je dat de diagnoseverbinding C naar de voorste hoogtesensor loopt. Dan zou theoretisch gezien bij vervanging van de voorste hoogtesensor het module probleem verholpen moeten zijn, want hier zit inderdaad het 'leersysteem' in. Dus het advies van beide koplampen vervangen gaat dus eigenlijk helemaal nergens over.
Aanvullend op bovenstaande verhaal. De tekst bij 80c-11 over het initialiseren van het systeem en afstellen van de koplampen gaat ook over calibratie rekeneenheid. De achterste hoogtesensor moet na calibratie wel de zelfde waarde hebben als de voorste. Zou dan de achterste hoogtesensor bij afwijkende waarde ook eventueel nog een boosdoener kunnen zijn. Of lees ik het niet goed?