Lampje (geel) brandt, motor houdt in. hikken
-
Lampje (geel) brandt, motor houdt in. hikken
Sinds enige tijd heeft mijn VS een vreemde reactie. Soms, begint het gele lampje, centraal in de snelheidsmeter te flikkeren. De motor houdt dan in, waarbij het gaspedaal intrappen eigenlijk averechts werkt. Uit laten lopen lijkt de beste remedie. Anderhalve minuut later (of korter) rijdt de auto weer als een tierelier. Boekje vermeldt dat de auto naar de dealer moet wegens een storing. Dat is lastig, want ik zou niet weten wat ik zou moeten zeggen: hij doet eventjes raar! Soms een hele tijd niet (twee maanden) en dan plotsklaps duikt het verschijnsel weer op. Het lampje lijkt in mijn ogen het meest op een versnellingsbak en brandt even tijdens de startprocedure. Heeft iemand ervaring met dit spookverschijnsel?
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
dit is het lampje van het motormanagement, kennelijk treedt er kortstondig een storing op die overigens wel in de computer wordt opgeslagen. Dus indien je 'm laat uitlezen zal achteraf blijken wat er mis is (was). Anders wordt het echt een zoekplaatje.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
-
Ok, dank je! Ik vermoedde al zoiets. Hij moet binnenkort een beurt hebben en dan zal ik het eens vragen. Het uitlezen is nog niet zo lang geleden gebeurd, en toen was er volgens de boordcomputer niets aan de hand. Blijft over de optie van het zoekplaatje! Ai, ai, ai! Punt is dat ik geen enkel aanknopingspunt heb. Ooit had ik een VW-kever en die stopte soms. Zomaar. Na twee minuten stilstaan, reed hij weer als een zonnetje. En het was geen airlock of zoiets. Ik hield het er maar op dat de auto even moest uitrusten. Sindsdien was het wel een grappig verschijnsel.
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
het lijkt op de storing die ik in het voorjaar van 2011 ook heb gehad, inhouden als je gas geeft en soms ging het dan weer even goed. Toen de motor uiteindelijk permanent in noodloop ging heeft de dealer alleen de stekker van het gasklephuis schoongemaakt en de storing gewist.
Ik heb toen zelf het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt, was behoorlijk vervuild. Het inhouden is daarna -inmiddels ruim 40.000 km gereden- niet meer voorgekomen. Misschien zit daar het probleem.
Ik heb toen zelf het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt, was behoorlijk vervuild. Het inhouden is daarna -inmiddels ruim 40.000 km gereden- niet meer voorgekomen. Misschien zit daar het probleem.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural