Winterbanden

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
rogerdeclercq

Winterbanden

Bericht door rogerdeclercq »

VS-rijders ,kleine vraag . Heb juist een set winterbanden mich.PA gekocht.
Wat gebeurd er met de bandenspanning meter bij stalen velgen. Storing steeds aanwezig
En hoe reageren de metingen als ik terug de zomerband met sonde er op leg.

groetjes

roger :?:
Gompie

Bericht door Gompie »

Volgens mij werken de spanningsmeters alleen als de sensoren op de juiste plek zitten. Anders krijg je een foutmelding.
Heino

Bericht door Heino »

- je houdt de foutmelding m.b.t. ontbrekende sensoren in beeld zolang er geen sensoren aanwezig zijn. (Let op: in sommige landen (Duitsland? Oostenrijk?) mag je juridisch niet rondrijden met en foutmelding.)
- je kunt je zomerbanden met sensoren later gewoon weer monteren. Na een aantal kilometers worden de sensoren weer gezien en verdwijnt de foutmelding.
- Let bij het terugzetten van de zomerbanden op de kleurcodering van je ventielen: de kleur bepaalt de plaats van de foutmelding in bandenspanningssysteem, NIET de daadwerkelijke plaats van het ventiel op je auto. Zie de tabel in je auto (deurstijl bestuurder?).
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Sabra

Bericht door Sabra »

De eerste winter komt er aan voor mijn VS. Ik heb een VS met 18 inch zomerbanden. Mij werd geadviseerd om voor de winterbanden 17 inch banden te laten monteren op stalen velgen, voor de prijs van 1790 euro incl btw. Is dat een goed aanbod?
Heino

Bericht door Heino »

Ik zit met hetzelfde dilemma, omdat ik ook 18 inch velgen heb.
Als je terugschakelt naar 17 inch kán dat goed gaan met de autoelectronica (mogelijk een kleinere afrolomtrek, waardoor de kilometerteller anders kan gaan aangeven).

De prijs die jij noemt is wat ik te horen kreeg van de dealer voor 4 winterbanden incl. 4 17 inch velgen, 4 ventielsensoren, montage en inlezen. Elke keer daarna dat je terugwisselt naar zomer/winterbanden, betaal je montagekosten + activeren van de juiste sensorenset. Alleen al dat laatste kost je na eerste montage 2 x 65 Euro per jaar (dealeropgave), zonder de opslag van de 4 niet gebruikte banden/velgen.

Ik heb besloten om het anders te doen:
4 winterbanden 18 inch, die door mijn bandenleverancier gewisseld worden op mijn eigen lichtmalen 18 inch velgen.
Kosten: 850 Euro aanschaf + montage + controle uitlijnen + balanceren.
Jaarlijkse kosten: 2 x 45 Euro bandenmontage/uitbalanceren + 20 Euro opslagkosten van de 4 op dat moment niet gebruikte banden bij de bandenleverancier.
Ik heb momenteel nog niet één krasje op mijn velgen, na een aantal malen wisselen.

Overblijvende argumenten:
- je moet i.v.m. de verzekering in het buitenland kiezen voor "echte" winterbanden: géén M&S, maar met een sneeuwsymbool er op.
- sneeuwkettingen: op 18 inch is dat een probleem i.v..m de te kleine ruimte tussen band en spatscherm. Mijn bandenleverancier zegt dat hij (speciale) tóch passende kettingen heeft als ik ze wil huren. Dat heb ik echter nog niet uitgeprobeerd. Koop-kettingen zullen waarschijnlijk niet passen.
Op 17 inch heb je daar geen last van en kan je gewoon normale passende kettingen kopen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
awalpot

Bericht door awalpot »

Sabra schreef:De eerste winter komt er aan voor mijn VS. Ik heb een VS met 18 inch zomerbanden. Mij werd geadviseerd om voor de winterbanden 17 inch banden te laten monteren op stalen velgen, voor de prijs van 1790 euro incl btw. Is dat een goed aanbod?
Bij mijn lokale renault dealer /garage. 4 maal michelin 225/17/55 pa3, plus 4 nieuwe stalen velgen, 4 nieuwe ventielen incl. montage € 1345,-.
Kortom de jou aangeboden prijs is minimaal € 445 te hoog.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
Heino

Bericht door Heino »

Toevoeging: er loopt nu een speciale actie van de Renault-dealers voor winterbanden. Vaak zijn dat hele behoorlijke kortingen.

De 1790 Euro is volgens mij de normale prijs die je altijid betaalt voor de genoemde combinatie van onderdelen.

De prijs die awalpot noemt, lijkt mij of een speciale prijs van de dealer, of de boven genoemde prijs met de bandenaanbieding erin verwerkt.
Ritchie

sensoren

Bericht door Ritchie »

let erop dat je op stalen velgen andere sensoren moet monteren dan op lichtmetaal.
zie mijn link bij vraag en aanbod onder gezocht.bandenspanningssensoren.
succes Ritchie
Plaats reactie