Ongehoorde bijgeluiden in de voortrein

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Bruggen

Ongehoorde bijgeluiden in de voortrein

Bericht door Bruggen »

Op deze site is in het verleden geschreven over rammels bij de achteras http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoe ... l+achteras. Ik ben gezegend met een goed gehoor maar helaas met weinig technisch autovernuft, dus het kan zijn dat mijn relaas technisch onvolkomen is. Vergeef het mij.

Ik kamp met een aaneenschakering van telkens weer andere ongewenste bijgeluiden afkomstig van de voortrein. Het gaat om een VS3.5 Initiale type II 2007. Het begon 1.5 jaar geleden met 'schurende' en 'piepende' geluiden. Het bleken de stabilisatorstangrubbers te zijn. Werden vervangen. Daarna kwam er 'gekraak' dat telkens luider werd tot schaamtevolle proporties (mensen keken om). Het bleek de linker draagarm. Scharnierde niet goed en moest vervangen. Tijdens mijn vakantie kregen we de schrik van ons leven toen ineens een hard ratelend geluid van staal en aluminium uit het vooronder kwam. De oorzaak werd uiteindelijk teruggebracht tot een steentje dat rond moest zwerven tussen remschijf en afdekplaat. De boosdoender werd echter niet aangetroffen, maar na wieldemontage en wat gerommel door de Franse mechanicien was de sereniteit weer teruggekeerd. En nu word ik sinds enkele maanden geplaagd door een gedempt 'kreunend' en 'krakend' geluid, ik vermoed uit de rechterzijde van de voortrein.

Mijn laatste klacht heeft na inspectie van mijn auto door de dealer niets opgeleverd. Mijn dealer begint allengs een punthoofd te krijgen van mij en mijn VS, maar hij kan niet ontkennen dat ik uiteindelijk telkens gelijk had met mijn onbeholpen diagnoses, al kostte dat vaak vele dealerbezoekjes en daar begin ik langzaam een punthoofd van te krijgen.

Nu leer ik op deze prachtige site over stabilisatorstangen, reactiestangen Fuseekogels en ik weet niet wat meer. Het zegt me allemaal niets, maar heeft een van u, technisch onderlegde VS liefhebbers, enig idee met welke bron ik ditmaal te maken heb of hoe ik er achter kan komen wat de boosdoener ditmaal is?

Alvast mijn hartelijke dank.
elle

Bericht door elle »

Ik weet niet of je de VS nieuw hebt gekocht, maar ik ben verbaasd dat na 2 jaar de stabilisatorstangrubbers en een draagarm vernieuwd moeten worden. Heeft deze auto schade opgelopen en is daarna niet goed hersteld? Of deze schade is niet opgemerkt? Misschien toch maar eens een technische keuring laten ondergaan, bijv ANWB.

Vs 2.0T Initiale 2006 automaat
Bruggen

Bericht door Bruggen »

Ik begrijp uw vraag en deze vraag heb ik mijzelf ook gesteld. Ik heb de auto van mijn dealer gekocht, Arend Amsterdam-Noord, als directieauto toen deze 1 jaar oud was. Heb destijds uiteraard gevraagd naar schadeverleden en men verklaarde -op schrift- dat deze auto nooit een aanrijding heeft gehad. Mijn Arend dealer in Eindhoven heeft ook nooit gerept over enig verborgen gebrek. Ik ga er vanuit dat het Renault dealernetwerk ernstige onvolkomen van deze aard nooit zal verzwijgen.

Overigens, een ander bijgeluid dat menig bezoekje aan mijn dealer heeft opgeleverd was het schuifdak. Dit speelde direct na aankoop van de auto. Men heeft daarvoor zelfs een nieuw schuifdak geplaatst, kosten noch moeite gespaard, maar uiteindelijk bleek de bron 'contactvrijwing' te zijn tussen dak en schuifdak. Met een folie o.i.d. bleek het bijgeluid, dat vooral bij het nemen van drempels goed te horen was, verholpen.
ws

Bericht door ws »

zelf loop ik sinds het vervangen van fuseekogels en schokdempers voor ook de deur bij de garage plat
heb een raar geluid voorzijde , soort bonk / rammel ; met name bij klinkers en verkeersdrempels of het stuur heen en weer halen bij stapvoets rijden
de garage heeft al van alles geprobeerd maar niets mocht baten
zelf begin ik te denken aan het stuurhuis ; maar als ik dat juist heb gaat de vs er wel gelijk uit
succes met de speurtocht

Bruggen ; Indien het de stab stang / fuseekogel / schokdemper / of wiellager betreft is dit allemaal eenvoudig te controleren
Vel Satis 2.0T
ToineL

Bericht door ToineL »

@ ws
raar geluid voorzijde , soort bonk / rammel ; met name bij klinkers en verkeersdrempels of het stuur heen en weer halen bij stapvoets rijden
Weet je inmiddels waar het geluid vandaan komt, daar ik na de grote reparatie van mijn VS (10-02-2010) de zelfde bij geluiden hoor op de zelfde momenten die jij beschreef.
ToineL
VS 2.0T Privilege 07-NH-VD 2003
ws

Bericht door ws »

ToineL schreef:@ ws
raar geluid voorzijde , soort bonk / rammel ; met name bij klinkers en verkeersdrempels of het stuur heen en weer halen bij stapvoets rijden
Weet je inmiddels waar het geluid vandaan komt, daar ik na de grote reparatie van mijn VS (10-02-2010) de zelfde bij geluiden hoor op de zelfde momenten die jij beschreef.
ToineL
Rijd er nog steeds mee rond ; van alles geprobeerd maar de rammel is er nog steeds ; alleen bij zacht rijden (stapvoets) en moet er maar mee leren leven
Vel Satis 2.0T
ToineL

Bericht door ToineL »

Beste WS

Ben je er inmiddels achter waar het geluid vandaan komt, daar ik zelf met de VS voor exact de zelfde symtomen een afspraak bij de Renaultdealer heb gemaakt. Jouw vermoeden dat het wel eens het stuurhuis zou kunnen zijn zou wel eens waar kunnen zijn! Ik hoop van niet....... :cry:

ToineL
Ritchie

raar geluid vooronder

Bericht door Ritchie »

ook ik heb sinds kort een raar geluidje uit het vooronder idd ook dat bonken maar ook als ik stil sta en het stuur heen en weer draai. Garage vermoedt dat toplagers vervangen moeten worden ga dat volgende week 4 augustus laten doen. hoop maar dat dat verholpen is dan. jullie horen het wel.
ToineL

Bericht door ToineL »

Bij mijn VS is het probleem 'voorlopig' opgelost. De rechter verticale stabilisatorstang was door de borgmoer niet goed geborgd en kon daardoor bewegen, waardoor ijzer op ijzer kwam en dat voor oorzaakte dat irritante 'rammelende' geluid in de voortrein.
Ritchie

raar geluid uit de machinekamer

Bericht door Ritchie »

ik had last van een iri bonkje over korte oneffenheden maar ook bij stilstand als je het stuur draait links rechts dat je een oing-oing geluid hoorde, nee er zat geen varken in het vooronder,maar dat was het geluid van een veer. Nu is het toplager wat bovenaan de veerpoot zit vervangen en is het probleem opgelost. Eerst ook gedacht aan stabilisator omdat dat achter ook zo was en is verholpen maar in combinatie met die veer bleek het dus iets anders te zijn.

greetz Richard
ws

Bericht door ws »

En wat heeft die reparatie van die veer gekost als ik vragen mag ?
Had je ook bij stapvoets rijden een raar geluid als je het stuur heen en weer haalde ?
Vel Satis 2.0T
Ritchie

raar geluid

Bericht door Ritchie »

ik moet de rekening nog krijgen (viel mee volgens hun, jaja dat ken ik), maar laat het wel weten. Het geluid deed zich zowel rijdend als stilstaand voor.

greetz Richard
Ritchie

Bericht door Ritchie »

rekening was €302,00 maar dan ben je wel van die iri rotgeluiden af.
ws

Bericht door ws »

Beste Ritchie

wat is er precies gerepareerd ? , ik denk nl. dat ik hetzelfde probleem heb
Vel Satis 2.0T
Huijbers

Bericht door Huijbers »

Bij mijn VS was er ok gebonk aan de achterzijde te horen. Ik heb aan de hand van het Forum de wagen op de brug laten plaatsen. De rubbers van de achterste stabilisatoren waren idd een versleten / op. Kosen: 5 tientjes nieuwe rubbers en montage. Nu rijdt de VS zonder gebonk en veel strakker.

Bedant voor de tip!
Scenic 1.5 dCi Conquest

EX
Vel Satis 3.0 dCi
41-SX-PD
Vel Satis 3.0 V6d
04-LH-DT
Vel Satis 2.0 T
07-JK-TH
Plaats reactie