Zo, daar staat ie weer op een afsleepwagen OMG

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
ferreman

Zo, daar staat ie weer op een afsleepwagen OMG

Bericht door ferreman »

De VelSatis is goed en wel twee weken terug van Renault, loopt als een zonnetje. Vandaag gaf ik eens goed gas op de autobahn. Rood licht. Temperatuur, STOP.

En jawel, alle koelvloeistof was weggelopen.

Afgesleept naar Renault. Die weten nog van niks want carnaval, dus woensdag als ze aankomen zien ze hem al staan.

Ik ben financieel gegijzeld door de auto. Er zit te veel geld in om hem weg te doen. Pfffff
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Afbeelding
gunther
Site Admin
Contacteer:

Bericht door gunther »

Het zit je niet echt mee zeg.
Gevalletje garantie n.a.v. je investering even geleden hoop ik?
We wachten je berichten wel af na de carnaval.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Vellie

Bericht door Vellie »

Oeps.... Balen na al die investeringen.
Bompie

Bericht door Bompie »

Balen² .....pff en zoals je al vermelde ; er zit veel kapitaal in van je herstelling.
Hopelijk gewoon een gescheurde waterdarm...en dat het daarbij blijven mag. :?
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Balen zeg!! Even de carnaval afwachten dus. Hopelijk valt dit onder garantie. Altijd lastig om bij problemen te bedenken of je met de wagen door wilt of dat het tijd wordt voor een ander.
Heino

Bericht door Heino »

Als je snel genoeg bent gewest, heb je hopelijk weinig gevolgschade en blijft het beperkt tot een gescheurde slang of zo.
Ik duim voor je! 8)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
ferreman

Bericht door ferreman »

Leuke reacties! Bedankt allemaal!
Afbeelding
Gompie

Bericht door Gompie »

Naarmate de VS ouder wordt, lijken ook de kosten toe te nemen. We zijn het er over eens dat de VS niet de aller betrouwbaarste auto is. Na zo'n kappitaal injecte bij die Renault-garage mag je verwachten dat er ook nog garantie op zit. Ik ben benieuwd naar de afloop a.s. woensdag! Succes!
awalpot

Bericht door awalpot »

Wat is de oorzaak van het "weglekken" van de koelvloeistof?. Vooropgesteld, ellende ervaren is niet leuk, echter hoeft niet typisch "des vel satis" te zijn, zoals in mijn perceptie wel vaak op dit forum wordt verondersteld. Vloeistof lekkages zijn doorgaans een gevolg van veroudering van componenten, dit heb je ook bij de duitse werkpaarden, echter hier hoor je weinig over omdat of de eigenaren zich hiervoor schamen omdat het niet aan hun verwachtingen voldoet, of de leasemaatschappij draait op voor de kosten, who cares, als de uitstraling maar goed is.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Heeft de Renault dealer je al geinformeerd over oorzaak en oplossingen? Ik hoop dat het snel en kosteloos voor je hersteld kan worden.
ferreman

Bericht door ferreman »

Brief aan de rechtsbijstand:

Ik heb afgelopen juli (2013) een motor van CSN engines in mijn Renault Velsatis laten bouwen door garage -------- (zie bestanden CSN-Engines en leveringsvooorwaarden.zip).
Ik heb ook gelijk een nieuwe koppeling, een gereviseerde Turbo en druklagerset laten inbouwen. De motor lag al open dus dat was in verhouding goedkoop

Al met al 4300 Euro kosten. De auto rookte nogal, eerst een aantal keren naar inbouwgarage gebracht , uiteindelijk toen het maar bleef stinken in de auto, dus naar Renault in Duitsland gebracht; voor de zekerheid. Die gaven aan dat er een en ander moest gebeuren (zie bestand Velsatis.zip in bijlage). Dit ook gemeld bij CSN. Er is even contact geweest tussen CSN en Renault, maar het was duidelijk mijn probleem.
Ik heb dat dus daar maar gelijk laten repareren. Ook bijna 1000 Euro. De stank was weg en de auto rookte ook veel minder.

Afgelopen zaterdag reed ik op de snelweg en begon de auto te piepen: in het elektronische display verscheen: Temperatuur, STOP. Meteen langs de snelweg gaan staan. Afgesleept door de ADAC naar de Renault garage (weer de zelfde). Die geven nu aan dat er druk in het koelwatersysteem opbouwt. Volgens deze garage is dus de cilinderkop gescheurd, of de koppakking is kapot. Ze geven aan dat er vaak geen ijzeren koppakking wordt gebruikt. Maar ze weten nu niet wat er in zit want de motor is nog dicht.

De inbouwende garage ---------- geeft aan dat hij de auto wel wil ophalen; maar ik voorzie een steekspel als er echt iets kapot is.

CSN verwijst naar de garantievoorwaarden. 6 maanden. Gelukkig is de auto nu 6 maanden en 3 weken geleden afgeleverd door garage. Ook geven ze aan dat normaal gesproken hun motoren niet zo snel kapot gaan en dat iets anders aan de auto dus de oorzaak is. Garage ---------- zie ik ook geen nieuwe motoronderdelen voor mij kopen. Het is een kleine garage.

Wat zijn nu mijn rechten? Hoe kan ik dit het beste doen? Door inbouwgarage zelf laten kijken wat er kapot is? Renault wil namelijk best voor me kijken maar dat kost alleen al 400 euro. Dan is er nog niets gerepareerd. De auto zal met heel veel mazzel (in goede staat) nog 4300 Euro opleveren. Ik heb er dit jaar al meer aan uitgegeven omdat ik een liefhebber ben. Het moet dus niet nog eens 1000 Euro gaan kosten aan diagnose. En dan het hele juridische steekspel nog. En ik wil niet nog eens veel geld aan de auto verspijkeren aangezien hij economisch al total-loss is zonder een goede motor.

Toch zal ik neem ik aan rechten hebben? De motor heeft maar 15.000 km gedraaid sinds inbouw.

Jullie mogen ook reageren :(
Afbeelding
Heino

Bericht door Heino »

Tja, dat is moeilijk!

Ik verwacht dat je rechtsbijstand je zo geen uitsluitsel gaat geven.
Even met je blok nog ongeopend geredeneerd:
- Stop-melding door te weinig koelvloeistof / te hoge motortemperatuur?
Wat zijn de opgeslagen foutmeldingen? Wijzen die inderdaad (alleen maar) naar een te hoge motortemperatuur?
- hoe komt het verlies van koelvloeistof? Alleen een kapotte koppakking leidt niet tot "alle koelvloeistof pleite", daarvoor heb je bv. óók een gesneuvelde waterpomp of een gescheurde / losgeschoten koelwaterslang nodig.
- Heb je inderdaad een losgeschoten of gescheurde koelwaterslang? Die veroorzaakt géén lekke koppakking! De volgorde is dan: koppakking defect, dus teveel druk in het koelwatersysteem, dus defecte/gescheurde koelwaterslang.
Ergo: defect van CSN (juiste type koppakking aanwezig?) met gevolgschade = schade voor CSN!
Daarna kan je dan nog medewerking van de garage vragen voor het sleutelwerk.

Dus: zonder aanvullend onderzoek (meldingen uitlezen + waar bleef je koelwater) kan de rechtsbijstand ook niet veel. Eerst dat achterhalen en dan zelf de rechtsbijstand op het juiste spoor zetten en diverse partijen je verhaal laten controleren lijkt mij de juiste weg.

Sterkte! :cry:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
ferreman

Bericht door ferreman »

Hey Heino,

thanks, Renault gaf aan dat het via de overdruk allemaal naar buiten is geduwd.
Afbeelding
Hans61

Bericht door Hans61 »

ik neem aan dat je rechtsbijstandverzekering de gebruikelijke stappen zal nemen zoals het ingebrekestellen van de garage die de motor heeft geleverd en ingebouwd, wegens wanprestatie (leveren slecht product). De garantietermijn van 6 maanden is slechts een indicatie en je kan in dit geval zeker een beroep doen op consumentenbescherming. Indien de betr. garage niet thuis geeft of onvoldoende zijn verantwoordelijkheid neemt (maar wel lid is van de bovag) kun je het geschil voorleggen aan de geschillencommissie van de Bovag. Sterkte in ider geval.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 139700.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Ik kan helaas niets toevoegen aan wat er al gezegd is. Wel wil ik je veel sterkte wensen met het komende proces. Hopelijk kan dit snel afgewikkeld worden en rij je snel weer rond in een degelijke, goed functionerende voiture. Echt jammer dat de rebuild van de motor niet goed is gegaan...
Plaats reactie