Goede ervaringen

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Meef

Goede ervaringen

Bericht door Meef »

Na een tijdje allemaal ellende gelezen te hebben over de kuren, de dure reparaties en de vervelende ervaringen met de Vel Satis, is het weer eens tijd voor een positief verhaal. Er zijn namelijk ook Vel Satissen die het behoorlijk goed blijven doen.

In juli 2009 kocht ik mijn 3.0Dci uit 2004 met 126.000km op de teller voor 9.250 euro. Nu ben ik 3,5 jaar en ongeveer 85.000km verder. Gedurende die tijd ben ik zo gek geweest om alle kosten en het volledige dieselgebruik bij te houden. Een samenvatting van mijn ervaring:

- Licht van thermostaat-LCD zelf gerepareerd a.d.h.v. dit forum (en doet het nog steeds)
- Na 3 jaar 1x stilgestaan met een versleten accu (vervanging 200 euro).
- Vervanging van de blower voor 81 euro.
- 2x een waarschuwingslampje gebrand dat achteraf niet had hoeven te branden (inspuiting, spontaan opgelost).
- Nieuwe GPS-antenne voor 14,95 euro.
- Een rechterkoplamp die soms te hoog afgesteld staat maar na herstart spontaan weer goed richt.
- Daarnaast alleen maar kosten voor jaarlijkse beurten en banden.
- Dieselverbruik 1:11,6 (met gemiddelde literprijs van 1,25 euro en een rustige rijstijl)
- Totale kosten inclusief alles (aanschaf, geen restwaarde, verzekering, wegenbelasting, reparaties, onderhoud, diesel, autowasstraat, ruitenkrabbertje, leerolie etc) na 3,5 jaar: 28.279,21 euro (precies 21,80 euro per dag; 34,17 cent per kilometer).

En daarmee denk ik dat de Vel Satis een hele goede keus is geweest. En nu maar hopen dat ik hiermee niet het ongeluk op me afroep.
ToineL

Re: Goede ervaringen

Bericht door ToineL »

Meef schreef:Na een tijdje allemaal ellende gelezen te hebben over de kuren, de dure reparaties en de vervelende ervaringen met de Vel Satis, is het weer eens tijd voor een positief verhaal. Er zijn namelijk ook Vel Satissen die het behoorlijk goed blijven doen.
Hoi Meef

Inderdaad zijn er ook mensen die positieve ervaringen met hun VS hebben. Ik rijd nu 5 jaar een VS en heb er inmiddels maar 25000 km bij gereden. Niet veel dus ( teller staat pas op 86000 km). Mijn grootste kostenpost was 3200 euro, de rest valt onder het kopje onderhoud. Zeer tevreden dus :D :D

ToineL
VS 2.0T Privilege 07-NH-VD 2003
Vellie

Bericht door Vellie »

Goed om ook positief nieuws te lezen. Ik heb ook best goede ervaringen, vooral met de tweede vels. Met beide autos samen nu 130000 gereden.
Op een forum als dit lees je meestal wel over storingen e.d., dan ga je denken dat de autos allemaal steeds storingen hebben.
Laatst ook op een volvoforum gestruind, maar daar lees je ook veel over storingen, dealers enz., niet zo heel anders dan hier
Gompie

Bericht door Gompie »

Dit forum is er bij de gratie om over de Vel Satis te praten. We praten er juist over als er iets te melden is. Zolang 'ie het goed doet valt er eigenlijk niets te melden. Er wordt dus alleen wat gemeld als er iets is wat het niet goed doet. Dan ligt daar even de aandacht op. Het lijkt dan ook alsof alleen daarop de grootste aandacht licht op dit forum. Als iedereen die op dit forum zit ook zou melden dat 'ie een probleemloze rijdag zou hebben, zouden we een overload aan reacties hebben ......

Kortom, het is vrij logisch dat alleen de problemen hier bersproken worden.

Maar ik rij ook al jaren prebleemloos rond (behoudens het reguliere onderhoud) :wink:
ToineL

Bericht door ToineL »

Daarom is het juist goed om ook eens een keer de andere kant van de medaille te laten zien, anders zou iemand die interesse in een VS heeft bij het lezen van al die problemen op dit forum, zich wel eens een keer achter z'n oren krabben voordat hij tot de aanschaf van een VS over gaat. Een positief geluid is toch ook leuk om te lezen :D :D

ToineL
VS 2.0T Privilege 07-NH-VD 2003
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Nou vooruit dan:
- in 2006 een Initiale uit 2004 gekocht met alles d'r op en d'r an; komende uit een Citroën XM valt deze prima mee
- in 2008 motorschade bij 160K; ruilmotor, Renault past 40% bij
- in 2009 slaat motor op hol; alles wat met de brandstof te maken heeft, hogedrukbruggen, injectoren, leidingen, brandstoftank, pompen, alles kapot. Renault betaalt alles behalve de turbo; chapeau voor Renault
- per heden staat de teller op 320K; geen enkel probleem meer. Goed, een ruithefmoter RA, knullige leverancierskeuze van Renault, maar met een paar tientjes opgelost
- ik wil hem nog steeds niet kwijt; wat een auto! Stabiel, rustig, zuinig (1:16), comfortabel, veilig
Laat ze maar rijden in hun foeilelijke Duitsers; stiekum draaien ze tóch hun nek om, die Audi/BMW/Mercedes/Seat/VW rijders. WANT MOOI IS ZE EN BLIJFT ZE!
Ik voel me nog steeds rijk met zo'n lady, MIJN Vel Satis 2004, 2.2. DCI
cvangelder

Bericht door cvangelder »

Dag allemaal,

Ook ik kan gelukkig een positief verhaal plaatsen over mijn Vel Satis. Inmiddels bijna 190000 kms erop dus vanaf de 36000 die op de teller stonden toen ik hem, een jaar oud, kocht heel wat probleemloze kilometertjes gereden. En nog steeds. Bij de laaste grote beurt slechts de normale slijtage onderdelen zoals remmen, schijven en banden laten vervangen maar voor de rest..... nog steeds puur probleemloos rijgenot met mijn 3,5 initiale.

Hartelijke groet aan jullie allemaal,
Chris.
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Jan Coen

Bericht door Jan Coen »

Aan alle VS rijders,

Ben het helemaal met Chris eens ;de 3.5 V6 is bijna onverslijtbaar .
De mijne heeft nu 225.000 km gereden en loopt nog als nieuw.
Krijgt eens per jaar zijn reguliere onderhoudsbeurt .
Bij 200.000 km wel preventief de voor schokbrekers,bougies en binnenste stuur kogels vernieuwd. Je moet de VS wel onderhouden,niet alleen een mankement repareren.
Ik wens iedereen hetzelfde plezier, als ik heb, toe.
Elke km is na 4 jaar nog steeds een feest.

Hartelijke groet uit Bussum,
Jan Coen
Vel Satis 3.5 V6 Initiale Beige Angora
25-RR-RS
Jappi

Tot nog toe tevreden.

Bericht door Jappi »

Nou vooruit dan maar..... Het is natuurlijk de goden verzoeken.

Ik heb inmiddels ruim 20.000km gereden met de laatste 18.000km op LPG.
En ik moet zeggen het is een genot. Ik heb de nieuwe LPG-G3 installatie al voor de helft terug verdiend.
Alleen een nieuwe sleutelkaart, een nieuwe accu en een servicebeurt, dat zijn de normale kosten. Verder heb ik wel de automaatbak laten spoelen om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.
Alles bij elkaar ongeveer €1000 kosten gemaakt.

Helaas heb ik wel slechte ervaringen opgedaan bij Renault dealer Bochane Nijmegen. Die probeerde me op te lichten bij het inlezen van een nieuwe sleutelkaart. Daar ga ik dus nooit meer terug!
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane, Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG, 3x Megane Cabrio.
Nu een Lexus SC 430.
Mijn echtgenote een Scenic 2.0T op LPG-G3.
Mijn dochter een Scenic 1.6 op LPG-G3.
Gompie

Re: Tot nog toe tevreden.

Bericht door Gompie »

Jappi schreef:
Helaas heb ik wel slechte ervaringen opgedaan bij Renault dealer Bochane Nijmegen. Die probeerde me op te lichten bij het inlezen van een nieuwe sleutelkaart. Daar ga ik dus nooit meer terug!
Het lijkt wel of er collectief een afspraak gemaakt is door die Renaultdealers de klanten een poot uit te draaien.....
Dit is het zoveelste negatieve bericht over die Renaultdealers :evil:
Ik kom er ook al jaren niet meer.... :wink:
Bompie

Re: Tot nog toe tevreden.

Bericht door Bompie »

Gompie schreef:
Jappi schreef:
Het lijkt wel of er collectief een afspraak gemaakt is door die Renaultdealers de klanten een poot uit te draaien.....
Dit is het zoveelste negatieve bericht over die Renaultdealers :evil:
Ik kom er ook al jaren niet meer.... :wink:
Geeeuuuuwww......herhaling herhaling herhaling...... :wink:
Maar helaas wel waarheid. :evil: :?
Om een klein voorbeeld te geven (kost de wereld niet ,en zal wel bij andere merkdealers ook vaste kost zijn) ik kon eens achter de schermen kijken bij een grote Renault dealer en op een rek waar alle klanten hun oliefilters en andere materialen klaar gelegd worden per dag stond bij elke klant in een bijna leeg rek op alle plaatsen (ook de lege) halve liter flesjes ruitensproeier klaar.....service of niet .......aan u de keuze....... :?
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
racers_elite

Bericht door racers_elite »

+ de ervaring, het comfort, de luxe , de kracht

en indd iedereen vind ze speciaal en/of lelijk maar je ziet iedereen wel kijken als je ergens rijd....

ik heb de mijne van toen hij 96.000km had, 1 jaartje extreem tevreden over geweest (tot 120.000km) maar de laaste 2 maand spijtig genoeg enkel problemen.

koop een 3.5 v6 ==> no turbo no problems . waren de belgische wegentaxen voordeliger kocht ik direkt een 3.5
Bompie

Bericht door Bompie »

racers_elite schreef: 1 jaartje extreem tevreden over geweest (tot 120.000km) maar de laaste 2 maand spijtig genoeg enkel problemen.
Toevallig geen distributieriem laten vervangen ergens rond de 100.000km?
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Plaats reactie