Objectiviteit m.b.t. de VS

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Mich24

Objectiviteit m.b.t. de VS

Bericht door Mich24 »

Beste mede-forummers,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Michiel, 25 jaar en na een Clio RS sport phase 3 gehad te hebben ben ik momenteel in het bezit van een Megane Hatchback Dynamique Luxe uit 2003. Maar nu lijkt het erop dat ik ook ben aangestoken door het Vel Satis virus.

Wat trekt mij zoal aan de Vel Satis: Het comfort, de exclusiviteit, de ruimte en de heerlijke 3.5 liter v6.

Helaas heb ik niet het budget om een phase 2 Vel Satis aan kan schaffen, dus ben "genoodzaakt" om voor een phase 1 VS te gaan. Ik prefereer voornamelijk de 3.5 V6 (initiale) versie.

Ik heb eerst flink wat onderzoek geprobeerd te doen via voornamelijk een aantal forums, helaas zijn de meeste oordelen niet objectief en krijg je onnozele kreten dat het Renault is en dus wel niet zou deugen. Ik heb ook dit forum doorgespit, maar ik mis helaas één topic waar iedereen zijn onderhoudsgegevens en / of problemen op kan zetten en in de loop van tijd kan aanpassen.

Dus mijn vraag aan jullie is wat de meest voorkomende problemen onder de VS Phase 1 zijn en misschien vooral welke jezelf hebt meegemaakt! En wat de onderhoudskosten zoal (gemiddeld) zijn.

Groeten Michiel!
Heino

Bericht door Heino »

Onderhoud en problemen:
- jouw motor is vrij probleemloos bij voldoende onderhoud. Ververs de olie op tijd. De beurt is niet goedkoop, met 6 x bougies enz.
- het onderstel (m.n. de rubberen silentblocks) verslijten regelmatig, maar zijn niet al te moeilijk om te vervangen
- de airco moet je een beetje geluk mee hebben: niet al te veel onderrhoud aan plegen, maar zodra hij het niet meer doet niet doorrijden/wachten màar meteen laten repareren.
- de deursloten geven nog wel eens problemen, maar daarvoor zijn diverse goedkope workarounds bekend op dit forum
- de accu haalt met moeite 4 jaar
- de elektronica kan problemen geven, maar dat hoeft niet
- met alle versnellingsbakken moet je voorzichtig zijn en niet doorrijden met rare bijgeluiden
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
mbenschop
Contacteer:

Bericht door mbenschop »

Hi Michiel,

Van een VS wordt je oprecht blij op heel veel vlakken, maar een aantal toch echt minder:

Houd rekening met de dorst die de V6 heeft, zeker met het oog op de huidige benzine prijzen. Ik rijd gemiddeld 11.0 liter op 100KM en een tank kost je vandaag de dag al snel €120 euro

Mijn eigen Renault garage behandelt me met een attitude: "kosten valt toch wel mee voor wat je er voor rijd" dus zorg dat je of zelf kan klussen of een betaalbare universeel garage hebt.

Het is ook een kwestie van "geluk" hebben ik heb sinds januari 30.000 KM gereden en éénmaal een defect raammechanisme gehad en een defecte bestuurdersstoel (bleek een zekering) maar de onderzoekskosten bij de Renaultdealer waren wel €298 :( Met geluk hebben bedoel ik ook dat ik de verhalen van kennissen ken die een oudere Saab, Volvo of BMW kochten en hier qua onderhoud volledig op leeg liepen.

Wat wel prijziger is zijn bijvoorbeeld een setje nieuwe banden, voor goede reken dan op €1500 dat is een ander bedrag dan bij een Clio. Wat weer een voordeel is, is de aandrijf ketting ipv snaren, dus daar heb je weer geen omkijken naar.

Succes met je keuze!
mipatje

Bericht door mipatje »

Hi, ik heb een 3cdi. Phase 1. Met een auto kopen moet je geluk hebben. De 3.5 is de meest betriuwbare motor. Maar hoe is er meegereden. Met deze motor komje bijna zekerbijeen automaat. Dwz dat de motor bij normaal gebruik niet veel geleden heeft. Wat zeer belangrijk is dat je een garage vind die je kunt vertrouwen en die ookde dingen goed oplost. B.v bij de renault dealer was een nieuwe dynamo 1500 euro, mijn garage vroeg 650 in clusief nieuwe multiriem. Toen zei renault dat bij hun voor 950 ook een ruil dynamo geplaats kon worden. Daarna wilde ze de prijs nog eens verlagen naar 650. Van de 3.5 zijn ook goed onderdelen bij de sloop te krijgen. B.v ik heb daar voor mijn wagen op de internet onderdelen lijn binnen 24 uur kachel motor voor 75 eurothuis gekregen. Als je automaat met meer dan 125 oookm koopt laat hem dan powerflushen kost iet meerdan 300 maar je redt
je automaat.
VS Initiale 3CDI
met blauw leren salon, houten lambrizering, en water/methanol injectie
Mich24

Bericht door Mich24 »

Bedankt voor de antwoorden! Hier kan ik wat mee.. Dat wordt nog eens goed overwegen of ik de megane wel weg moet doen, vooral de verhalen over dure versnellingsbak reparaties staan me tegen.
sander

Bericht door sander »

Let ook, zeker bij phase1 modellen of alle recalls zijn uitgevoerd. Blauwe onder de motorkap. Elders op dit forum staan de verschillende recalls vermeld.

http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoe ... ht=recalls
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...
Plaats reactie