plakkerige harde dashboarddelen-druksensoren

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Stef

plakkerige harde dashboarddelen-druksensoren

Bericht door Stef »

Hallo, ik heb net een Vel Satis 2.0 Turbo aangeschaft uit jan 2005.

We willen straks met de caravan naar Frankrijk.

Ik had wat pech want bij thuiskomst van de dealer bleek dat het linker achterraam niet meer omhoog wilde. reparatie kost 400-500 Euro...

Verder mooie auto natuurlijk in groen metallic, afhankelijk van de lichtval is hij blauw.

Heb 2 problemen met de auto:
- harde delen van het dashboard plakken en de toplaag lijkt zacht. (middenconsole vooral en greep armsteunklep) Van alles reeds geprobeerd: blue wonder/terpetine/wasbenzine/Mr Muscle etc. Probleem nwel iets minder maar blijft plakken. Wie heeft er een wondermiddel??

- Druksensoren banden werken niet en daarom steeds vervelende foutmelding op dashboard. Wat kosten de sensoren en zijn deze makkelijk te plaatsen? Of kan ik die foutmelding wegkrijgen want ik hoef niet perse de melding te krijgen van de bandenspnning. Op mijn eerdere Opel Vectra kreeg ik steeds schrikberichten zoals "band lek" terwijl dat dan niet zo was. Leuk op de snelweg zonder vluchtstrook....

Wie weet raad??
Heino

Bericht door Heino »

Gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige en confortabele / plezierige kilometers toegewenst!

- linker achterraam kan je zelf repareren met een reparatiesetje van Marktplaats of ebay. Zoek maar eens op dit forum of op problemcar.nl "bij de onderste Renault".

- plakkende delen: gewoon niets aan doen. het is het resultaat van een poets-actie met een voor die delen ongeschikt middel. Over een half jaar heb je er geen last meer van doordat dan weer weekmakers zijn uitgedampt. Alles wat je nu doet maakt het alleen maar erger.

- bandensensoren: als je geluk hebt moeten ze alleen worden gereset en dat doe je als volgt:
1. pomp alle banden op tot 3 Bar (echt 3 Bar, het is geen grapje en je banden kunnen daartegen) en rij minimaal 10 kilometer afstand daarmee.
2. laat alle banden zakken naar 2.0 Bar. Rij weer 10 kilometer afstand.
Als alle sensoren in orde zijn (dat moet kunnen bij sensoren uit 2005), krijg je nu weer meetwaarden in het scherm.
3. zet de banden op de door jou gewenste bandenspanning, maar hou daarbij altijd de in het instrumentenpaneel weergegeven waarden aan! (dus neit die van de pomp!). Bij mij (met 18 inch velgen en 245x45x18) is dat 2.7 voor en 2.4 achter (= zuinig, rijdt lekker en nooit foutmeldingen over te harde/te zachte banden).

Let er op dat een melding in het scherm (bv. linksvoor staat te zacht) best over de velg kan gaan die rechts achter zit! En dit geldt voor alle banden als een garage ze lukraak op de auto heeft gezet!
De juiste werkwijze is: kijk in het instrumentenpaneel op de tekening over welke band de melding gaat, bv. linksvoor. Kijk in de deurpost linksvoor aan bestuurderszijde in de banden-kleurcodetabel welke kleur overeenkomt met linksvoor. Zoek rondom naar de band met het ventiel met de juiste kleurcodering (soms even schoonmaken voordat je de kleur ziet).
DIE band meldt zich bij de auto als "Linksvoor"!

Succes!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
awalpot

Bericht door awalpot »

Heino, je opmerking over de kleurcodering per ventiel is de default instelling.
Deze instelling kan echter in de configuratie van de boardcomputer gewijzigd worden via de laptop, deze wijziging hebben ze bij mij toegepast voor mijn winterbanden. Hier zaten de ventielen niet correct gemonteerd, de codering in de boardcomputer wijzigen is sneller dan wielen verwisselen. In de boardcomputer zitten meerdere sensor configuratie tabellen, dit om flexibiliteit te creeren als je met meerdere, verschillende, bandensets rijdt.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
RobK

Bericht door RobK »

Heino schreef:Gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige en confortabele / plezierige kilometers toegewenst!

- linker achterraam kan je zelf repareren met een reparatiesetje van Marktplaats of ebay. Zoek maar eens op dit forum of op problemcar.nl "bij de onderste Renault".

- plakkende delen: gewoon niets aan doen. het is het resultaat van een poets-actie met een voor die delen ongeschikt middel. Over een half jaar heb je er geen last meer van doordat dan weer weekmakers zijn uitgedampt. Alles wat je nu doet maakt het alleen maar erger.

- bandensensoren: als je geluk hebt moeten ze alleen worden gereset en dat doe je als volgt:
1. pomp alle banden op tot 3 Bar (echt 3 Bar, het is geen grapje en je banden kunnen daartegen) en rij minimaal 10 kilometer afstand daarmee.
2. laat alle banden zakken naar 2.0 Bar. Rij weer 10 kilometer afstand.
Als alle sensoren in orde zijn (dat moet kunnen bij sensoren uit 2005), krijg je nu weer meetwaarden in het scherm.
3. zet de banden op de door jou gewenste bandenspanning, maar hou daarbij altijd de in het instrumentenpaneel weergegeven waarden aan! (dus neit die van de pomp!). Bij mij (met 18 inch velgen en 245x45x18) is dat 2.7 voor en 2.4 achter (= zuinig, rijdt lekker en nooit foutmeldingen over te harde/te zachte banden).

Let er op dat een melding in het scherm (bv. linksvoor staat te zacht) best over de velg kan gaan die rechts achter zit! En dit geldt voor alle banden als een garage ze lukraak op de auto heeft gezet!
De juiste werkwijze is: kijk in het instrumentenpaneel op de tekening over welke band de melding gaat, bv. linksvoor. Kijk in de deurpost linksvoor aan bestuurderszijde in de banden-kleurcodetabel welke kleur overeenkomt met linksvoor. Zoek rondom naar de band met het ventiel met de juiste kleurcodering (soms even schoonmaken voordat je de kleur ziet).
DIE band meldt zich bij de auto als "Linksvoor"!

Succes!
Hoi Heino,

Ik heb ook een foutmelding van 1 sensor, de rest geeft geen waarde. Ik heb je reset procedure gevolgd, zonder gewenst resultaat overigens, maar is het nodig dat je tijdens het proces de motor laten draaien of maakt dat niet uit. Mijn VS is uit 2004.
groet Rob
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..
Heino

Bericht door Heino »

@ awalpot: dat weet ik, maar dan is het gebruikelijk om de klant daarvan op de hoogte te stellen én de sticker in de deurpost tijdelijk te voorzien van de juiste info, zodat de klant (en evt. een andere garage) zich niet (op kosten) van de klant mottig zoeken naar het juiste wiel.

@ Rob: nee, daarvoor hoeft je motor niet te draaien.
Als je zeker weet welke band het betreft en "de reset" niet geholpen heeft, rest niets anders dan de sensor te laten vervangen. Als je dat bij de dealer doet kunnen ze uitlezen wat de fout is en de nieuwe sensor meteen ook weer inlezen. Als je het niet bij de dealer doet (diverse bandenhandelaren kunnen dat ook, even navragen) en je bestelt zelf via internet / marktplaats een sensor, ben je wel veel goedkoper uit. De sensoren zijn voor Renault in elk geval voor de Laguna, Espace en Vel Satis gelijk. Er zijn wel twee verschillende typen (eentje voor stalen velgen en eentje voor lichtmetaal, ze zijn anders van vorm zodat het past).
Laatst gewijzigd door Heino op 13 jul 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
RobK

Bericht door RobK »

Heino schreef:@ awalpot: dat weet ik, maar dan is het gebruikelijk om de klant daarvan op de hoogte te stellen én de sticker in de deurpost tijdelijk te voorzien van de juiste info, zodat de klant (en evt. een andere garage) zich op kosten van de klant mottig zoeken naar het juiste wiel.

@ Rob: nee, daarvoor hoeft je motor niet te draaien.
Als je zeker weet welke band het betreft en "de reset" niet geholpen heeft, rest niets anders dan de sensor te laten vervangen. Als je dat bij de dealer doet kunnen ze uitlezen wat de fout is en de nieuwe sensor meteen ook weer inlezen. Als je het niet bij de dealer doete (diverse bandenhandelaren kunnen dat ook, even navragen) en je bestelt zelf via internet / marktplaats een sensor, ben je wel veel goedkoper uit. De sensoren zijn voor Renault in elk geval voor de Laguna, Espace en Vel Satis gelijk. Er zijn wel twee verschillende typen (eentje voor stalen velgen en eentje voor lichtmetaal, ze zijn anders van vorm zodat het past).
### bedankt voor snelle reactie !! ###
Vel Satis 3,5 privilege aut. met witte trekhaakdop!
80-T..
Vellie

Bericht door Vellie »

Bij mij ging twee weken geleden links achter moeilijk doen. Ik heb nu de sensors uit laten zetten in de garage, dan krijg je helemaal geen melding meer. Ik rijd nu zes jaar met een Vels, de bandenspanning is voor mij nooit een probleem geweest. We rijden ook met een caravan en dan blaas ik ze wat harder op, dan krijg je ook weer sneller foutmeldingen.
Goede vakantie! Op langere ritten komt deze voiture het best tot zijn recht!
Stef

reactie Stef

Bericht door Stef »

Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie!

De plakkerigeheid van de dashboarddelen heb ik wat kunnen verminderen met een oud flesje dashboardspray wat ik nog had staan. Daar maak je de kunststof wat gladder mee waardaaor het niet meer plakt.

Ik heb het raam laten repareren, was ca 350 Euro voor een nieuw mechanisme.

De bandenspanningmeters: dank voor de tip, daar ga ik nog mee aan de slag.

Ondertussen al 4000 km verder en alles gaat prima. Met de caravan naar Frankrijk geweest en de auto trekt prima.
Een een kraakje en een deining horen er bij he!
Vellie

Bericht door Vellie »

Wij zijn ook net terug uit Italie. Dr VS is een goede trekauto. De turbo geeft lekker veel koppel. Bij mij ging hjj achter alleen nkgal doorhangen, het neuswiel raakte soms de verkeersdrempels. Toen heb ik hulpveren laten plaatsen, de combi staaat mooi vlak zo.
De hulpveren werken progresssief, als je leeg rijdt merk je er niets van.
Plaats reactie