Startprobleem

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
Ankie en Joop

Startprobleem

Bericht door Ankie en Joop »

En jawel het eerste probleem deed zich gisteren voor. Na ruim anderhalve maand zonder problemen. Goedgemutst (in ieder geval tegen de kou) stapten we in. Kaart erin en drukken maar . Prrrrrrrrrrrrrrrrt. Hè? Nog eens prrrrrrrrrrrrrrrrrt. Een heftig ratelend geluid, maar starten ho maar. Even later.......helemaal niets meer. Geen geratel, helemaal niks. Toen maar de Renault Route gebeld. Wat een service. Met een half uurtje waren ze bij ons en hebben de auto aan de praat gekregen met de startkabels. Accu was dood.
Konden gelijk naar de garage om een nieuwe in te laten zetten. Anderhalf uur later was alle leed geleden en tuften we er weer vrolijk op los. De accu viel nog onder garantie ook. Prima geholpen en vriendelijke mensen bij AHZ Zoetermeer.
Vel Satis 2.0 T Exception automaat 2006
40-TF-GS - donkerblauw
sander

Bericht door sander »

Moderne auto's hebben altijd sluimerend stroomverbruik.
Als jij de hands-free functie van de kaart gebruikt en deze is binnen het ontvangst bereik van de auto (bv auto op de oprit en de kaart binnen), maakt deze constant contact met elkaar.
Ook al eens gehoord dat de 12v accesoire-aansluitingen niet altijd stroomloos worden na uitzetten contact.
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...
ToineL

Bericht door ToineL »

Afgelopen week twee maal accu onvoldoende voltage om te starten, wel om het alarmsysteem uit te schakelen. Advies was dat ik met deze koude minimaal een half uur per twee dagen moet rijden omdat de VS door met name wat Sander vertelt de accu leeg gaat. Vooral het ingebouwde alarm systeem vreet stroom zegt een plaatselijke garage bij mijn in de buurt, die tot twee maal toe mijn VS kwam aan starten! Hij heeft de accu meegenomen en aan een oplader gezet, anders blijft het dweilen met de kraan open.
ToineL
VS 2.0T Privilege 07-NH-VD 2003
ToineL

Bericht door ToineL »

Weet iemand wat moet er naast de ramen en radiocode nog meer gereset moet worden bij het wisselen van de accu?
ToineL
Bompie

Bericht door Bompie »

Denk dat dit bijna alles is...alvast wat mijn uitvoering aangaat.(Expression)
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Heino

Bericht door Heino »

4 jaar is een lange levensduur voor een accu bij een Vel Satis.
Belangrijkste aandachtspunt: sluit de auto altijd af (dus afgesloten/alarm er op), óók in de garage bij huis!
Als de auto niet is afgesloten blijft de zelfdiagnose in de inspuitcomputer actief en die vreet stroom. Op slot gezet kan je makkelijk 2 weken de auto laten staan, mits de accu nog goed is.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
ToineL

Bericht door ToineL »

@Heino
Mijn accu is van 2007 en is na het op laden nog goed zegt de garage. Hij vermoed dat er stroom weg lekt. Waarom gaat een accu bij de VS minder lang mee? Wat bedoel je met 4 jaar is best wel een lange levensduur voor een accu bij een VS? Zou de accu dan toch niet helemaal meer goed zijn?
ToineL
sander

Bericht door sander »

Ik heb net deze week een nieuwe accu moeten laten plaatsen. Oude versleten, oorzaak veel korte ritjes. De accu laadt niet genoeg meer op en begeeft het uiteindelijk. O ja, bijna drie jaar.... :cry:
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...
Heino

Bericht door Heino »

Ik kom op die levensduur van 4 jaar, omdat de VS één en la elektronica is, die een zware aanslag doet op je accu. De accu kan op twee manieren minder worden:

1. een cel gaat kapot en hij heeft ineens onvoldoende capaciteit om te starten. Dit kan óók in de zomer voorkomen en zelfs van het ene op het andere moment (is zelfs bij mij voorgekomen: rijden gaat goed, 0,5 meter aanduwen en hij loopt, maar starten gaat niet meer).

2. alle cellen hebben geleden. Op de een of andere manier start de auto nog gewoon goed, maar er steken allerlei rare meldingen de kop op die even zo gemakkelijk ook weer verdwijnen. Als dit in het vierde jaar gebeurt, duidt dit vaak op een accu die de geest heeft gegeven. Als de accu wordt vervangen, blijven alle rare meldingen weg.

Ik kan dit laatste niet onderbouwen, maar de praktijk leert dat als al het andere aan onderzoek faalt, de accu de boosdoener is (geweest).....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Ankie en Joop

Bericht door Ankie en Joop »

Nog even melden: wij hebben geen handsfree kaart. Gelukkig maar, zou ik bijna zeggen. En er hoefde helemaal niets gereset te worden , volgens de garage. Ging allemaal vanzelf.
Vel Satis 2.0 T Exception automaat 2006
40-TF-GS - donkerblauw
ToineL

Bericht door ToineL »

Vandaag nieuwe accu in de VS. De oude had aan de oplader gestaan en was volgens de garage nog goed, maar men zei wel dat wanneer je veel korte ritjes maakt de accu slechter wordt. Er komen stukjes lood onder tussen de platen te liggen , waardoor er onderling contact ontstaat en de accu langzaam ontlaad. Ze hebben op lekstroom gecontroleerd, maar dat was met 0.02 goed te noemen. Wel zwaardere accu van 70Ah i.p.v. 65Ah genomen op advies van garage. Voor VS blijkbaar beter!
ToineL
Plaats reactie