Slechte verlichting Vel Satis
Slechte verlichting Vel Satis
Beste allemaal,
Ik heb een vraagje aan alle Vel Satis rijders.
Kan het zijn dat de verlichting ( GEEN XENON ) van de koplampen, erg onder de maat is bij de Vel Satis?
Ik heb nl. de indruk dat het " gewone" dimlicht erg zwak is t.o.v. de overige weggebruikers. Als 2e auto hebben we ook een Citroen AX, zelfs dit vehikeltje produceert beter / meer licht dan mijn Vel Satis?
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Ik heb de reflectoren al na laten kijken, maar deze zijn ok, net als de afstelling van de koplampen.
MVG Albert
Je kunt eens kijken op www.tunex.nl. Zij verkopen Xenon ombouwsets. Voor € 149,- heb je een setje en voor € 195,- is ie tevens gemonteerd. Op het Safrane forum zijn er diverse mensen die dit hebben gedaan en zijn er zeer tevreden mee.
Ikzelf ben er niet zo'n voorstander van om dat "echte" Xenon koplampen een lens hebben waardoor de grote hoeveelheid licht netjes op de weg geprojecteerd. Bij ombouwsetjes wordt het licht difuus verspreid door de omgeving wat nog wel eens irritant kan zijn voor de tegenliggers.
Ikzelf ben er niet zo'n voorstander van om dat "echte" Xenon koplampen een lens hebben waardoor de grote hoeveelheid licht netjes op de weg geprojecteerd. Bij ombouwsetjes wordt het licht difuus verspreid door de omgeving wat nog wel eens irritant kan zijn voor de tegenliggers.
Ik ken de zaken betreffende (na )inbouw van Xenonverlichting.
Helaas is men hier in België ( in mijn ogen terecht! ) op zijn zachtst gezegd vrij terughoudend qua goedkeuring betreffend na uitrusting van Xenonverlichting.
Ik ga inderdaad andere lampen kopen om wat meer lichtopbrengst te hebben.
Mijn vraag echter, of dat ik de enige ben die vind dat de ( niet Xenon ) verlichting niet optimaal is, en of dat dit vaker voorkomt is eigenlijk nog niet beantwoord.
Groetjes Albert
Helaas is men hier in België ( in mijn ogen terecht! ) op zijn zachtst gezegd vrij terughoudend qua goedkeuring betreffend na uitrusting van Xenonverlichting.
Ik ga inderdaad andere lampen kopen om wat meer lichtopbrengst te hebben.
Mijn vraag echter, of dat ik de enige ben die vind dat de ( niet Xenon ) verlichting niet optimaal is, en of dat dit vaker voorkomt is eigenlijk nog niet beantwoord.
Groetjes Albert
Ik ben ook zwaar Xenon-fan!!! Rijd inmiddels voor de baas al 8 jaar met van die pitjes, en ben blij dat 'moeders' nu ook op de Vel Satis van die stralers heeft! Het is echt het bekende dag-en-nacht verschil. Bovendien zien ze je overdag bij zonnig weer/laag hangende zon ook effe beter aankomen....Veiligheid noemen ze dat geloof ik!
Nog een voordeel, die dingen gaan levenslang mee! Nooit meer dat geklooi om je lamp te vervangen. Daar moet je voor sommige auto's een halve front voor afbreken of over slangenhanden/vingers beschikken om er bij te kunnen!!!
Nog een voordeel, die dingen gaan levenslang mee! Nooit meer dat geklooi om je lamp te vervangen. Daar moet je voor sommige auto's een halve front voor afbreken of over slangenhanden/vingers beschikken om er bij te kunnen!!!
Ik kan me wel een beetje vinden in wat Albert schrijft: onze VelSatis heeft ook geen Xenon verlichting en soms lijkt het inderdaad wel eens dat de verlichting nauwelijks brandt. Als je echter echt in het donker rijdt ('s nachts op een onverlichte weg bijv.) valt de lichtopbrengst toch wel weer mee. Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is, zeker als je nog een 2e auto hebt met fellere verlichting.
groet
Hans
groet
Hans

ex-owner Renault Vel Satis 2.2DCi Expression 2003, 21-LV-SH (de VS is nu in handen van Heronimus)
-
Re: Slechte verlichting Vel Satis
Hallo. Voor het eerst ben ik op dit forum. Weet de weg nog niet zo goed. Gisteren onze VS phase I opgehaald. Op de weg naar huis viel de xenon verlichting een paar keer uit na het gebruik van de linker richting aanwijzer. Wat kan dit zijn?
Vel Satis 2.0T benzine handbak Xenon phase1 van bouwjaar 2003. Champagnekleurig.
51000 km op 1-10- 2020 gekocht van 1e eigenaar. Altijd dealeronderhouden bij Munsterhaus in Hengelo.
51000 km op 1-10- 2020 gekocht van 1e eigenaar. Altijd dealeronderhouden bij Munsterhaus in Hengelo.
Hoi Mark, welkom hier en veel plezier met je Vel Satis!
Het Xenon systeem bestaat eigenlijk maar uit drie onderdelen:
1. beide Xenon lampen in de lichtunits links en rechts
2. de "ballast": dit is een elektronisch voorschakelapparaat dat zorgt voor de hoge inschakelspanning die de Xenon lampen nodig hebben om te ontsteken en de stroombegrenzing die ze nodig hebben als ze branden.
Deze ballast zit als ik het mij goed herinner voor je linker voorwiel (aan bestuurderszijde dus) en het ziet er uit als een verroest aluminium kastje met koelribben en stekkers erop.
3. de hoogteverstelling op je koplampunits, die zorgen voor klein/grootlicht.
Als beide Xenonlampen gelijktijdig uitvallen zou ik denken aan een slecht massapunt van de ballast.
Als maar één Xenon lamp uitvalt zou ik denken aan de stroomvoorziening op de uitvallende lamp of bij de ballast.
Je Xenon lampen behoren trouwens dezelfde kleur en helderheid te hebben. Als er eentje afwijkt in combinatie met te weinig lichtopbrengst, zou ik gaan zoeken naar nieuwe Xenon lampen van de juiste kleurtemperatuur. Daarop is op dit forum al eerder geschreven en die hoeven niet vreselijk duur te zijn in de aanschaf. Zoek het bijbehorende topic dan op.
Het Xenon systeem bestaat eigenlijk maar uit drie onderdelen:
1. beide Xenon lampen in de lichtunits links en rechts
2. de "ballast": dit is een elektronisch voorschakelapparaat dat zorgt voor de hoge inschakelspanning die de Xenon lampen nodig hebben om te ontsteken en de stroombegrenzing die ze nodig hebben als ze branden.
Deze ballast zit als ik het mij goed herinner voor je linker voorwiel (aan bestuurderszijde dus) en het ziet er uit als een verroest aluminium kastje met koelribben en stekkers erop.
3. de hoogteverstelling op je koplampunits, die zorgen voor klein/grootlicht.
Als beide Xenonlampen gelijktijdig uitvallen zou ik denken aan een slecht massapunt van de ballast.
Als maar één Xenon lamp uitvalt zou ik denken aan de stroomvoorziening op de uitvallende lamp of bij de ballast.
Je Xenon lampen behoren trouwens dezelfde kleur en helderheid te hebben. Als er eentje afwijkt in combinatie met te weinig lichtopbrengst, zou ik gaan zoeken naar nieuwe Xenon lampen van de juiste kleurtemperatuur. Daarop is op dit forum al eerder geschreven en die hoeven niet vreselijk duur te zijn in de aanschaf. Zoek het bijbehorende topic dan op.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
-
Super bedankt Heino.
We zijn er erg blij mee. Hij is van 2003 en heeft aantoonbaar 51000 km gelopen. 1e eigenaar en volledige historie bekend. Laatste distributieriem vervangen in 2014. Breng hem een keer weg voor grote beurt. Auto heeft alle beurten en modificaties gehad. Een juweeltje.
We zijn er erg blij mee. Hij is van 2003 en heeft aantoonbaar 51000 km gelopen. 1e eigenaar en volledige historie bekend. Laatste distributieriem vervangen in 2014. Breng hem een keer weg voor grote beurt. Auto heeft alle beurten en modificaties gehad. Een juweeltje.
Vel Satis 2.0T benzine handbak Xenon phase1 van bouwjaar 2003. Champagnekleurig.
Het is erg handig als je in je onderschrift (in je profiel) precies zet welke uitvoering je hebt, dat vergemakkelijkt de antwoorden op je vragen ... 

VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
-
Het bleek een defecte richtingaanwijzer te zijn. Is vervangen en het euvel is opgelost.
@Mark:
Een distributieriem uit 2014?
Die moet na 2 jaar of 120.000 km worden vervangen.
Bij problemen is je VS economisch total loss.
Een distributieriem uit 2014?
Die moet na 2 jaar of 120.000 km worden vervangen.
Bij problemen is je VS economisch total loss.

-
Er is sinds 2014 amper 10000 km mee gereden. De distributieriem is inmiddels ver vangen