Laadstroom defect

Algemene zaken rond de Renault Vel Satis
Plaats reactie
bever

Laadstroom defect

Bericht door bever »

Ook ik krijg sinds enkele maanden onregelmatig (dus niet standaard) de melding: "Laadstroom defect" op het display te lezen. Dit gebeurt als ik al rij, dus starten, wegrijden en dan na een minuut of zo. Gaat na enkele seconden weer weg. Komt soms dan nog eens terug (tijdens dezelfde rit) maar blijft soms ook weg. Ik ben een absolute leek op het gebied van techniek dus van doormeten, accupolen, diodes, spanning opmeten en diagnose stellen of sleutelen heb ik totaal geen verstand.

De ANWB heeft er 8 maanden geleden een nieuwe accu in geplaatst maar dat was omdat de oude helemaal op was en de auto toen niet startte. Verder is de auto begin december APK goedgekeurd tot januari 2026. Accu en dynamo zijn doorgemeten en zijn in perfecte staat. Kwikfit kon me niet verder helpen met de melding "Laadstroom defect". Blijkbaar niet hun vakgebied. De auto heeft toen ook een grote beurt gehad.

Ik heb me ingelezen o.a. dit forum en het blijft toch een beetje gissen:
- Sommigen melden dat de dynamo de oorzaak is maar daar heb ik geen enkele aanwijzing voor.
- Anderen zeggen, "maak je niet druk, komt onregelmatig voor. Bij sommige Vel Satis bezitters al jaren. Gewoon doorrijden kan geen kwaad" (ook bij Laguna wordt dit gemeld.)
- Ook lees ik dat enkele rijders kostbare reparaties hebben laten uitvoeren m.b.t. deze melding maar dat de reparaties het probleem niet opgelost hebben. Garages weten het blijkbaar ook niet. Wat natuurlijk een vreemd zaak is. Iets repareren en het euvel is niet verholpen maar wel €1000 lichter.
- Tenslotte, lees ik over de meest simpele oplossing. Het schijnt aan een gebrekkige soldeernaad achter de tellerbak te liggen. Door die gebrekkige soldeernaad wordt soms de melding "Laadstroom defect" gegeven. Twee bedrijven schijnen dat probleem eenvoudig en redelijk goedkoop te kunnen verhelpen (als je particulier komt) namelijk KMS in Apeldoorn en Verotronics in Eindhoven. Wie heeft ervaring met deze bedrijven? Is het "Laadstroom defect" verholpen? Hoe? Door wie?

De parkeersensoren geven deze week ook een foutmelding, één korte piep gevolgd door een lange piep van ongeveer 4 seconden. Zouden genoemde bedrijven dat ook kunnen herstellen? Ervaringen? Ik de oppervlakken van de sensoren al met WD40 gereinigd, ook gevoeld en geluisterd maar ik hoor of voel er niks aan. Je zou een lichte trilling moeten voelen maar dat voel ik dus niet. Kan aan mij liggen.

Ik wil dit graag in orde hebben want ik ga de Vel Satis verkopen en daarvoor wil ik hem wel zonder mankementen in de verkoop gooien. Ook al omdat hij tot 2026 is goedgekeurd. Rijdt verder prima, nieuwe winterbanden, 2 gloednieuwe keycards, grote beurt gehad. Ik kan er dus nog best een jaar in rijden maar het zijn telkens van die kleine euvels die me langzamerhand beginnen te irriteren.

Type:
Renault Vel Satis - 2.0 16V Initiale Turbo
01-2005, Benzine, Automaat, Hatchback, Beige
Hans61

Re: Laadstroom defect

Bericht door Hans61 »

wat de parkeersensoren betreft: vermoedelijk is er 1 stuk. Zet de auto op een ruime en rustige plek met voldoende ruimte aan de achterkant. Auto op contact en in zijn achteruitversnelling. Wanneer je achter de auto langs loopt kan je de parkeersensoren één voor één horen klikken. uiteraard is de sensor die geen klikkend geluid maakt kapot. Met enige handigheid en niet te dikke handen kan je die sensor vervangen zonder de achterbumper te verwijderen.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
StefanVelSatis

Bericht door StefanVelSatis »

Ik kan er dus nog best een jaar in rijden maar het zijn telkens van die kleine euvels die me langzamerhand beginnen te irriteren.
Maar dat heb je dus met iedere oude auto. Deze auto is inmiddels 20 jaar oud dus dan kan er wel eens wat aan mankeren.
Ben ook actief in het Volvo wereldje en als je daar hoort en leest wat er stuk gaat.......... :shock: Dan valt het met onze oude Renaults nog best mee.
Wil je een perfect functionerende auto dan zal je een nieuwe of bijna nieuwe moeten gaan kopen.
Heino

Bericht door Heino »

Als je rare meldingen krijgt kan dat alle te maken hebben met een niet voldoende hoge of constante boordspanning, óók die van de parkeersensoren.
Dit kun je gemakkelijk zelf opsporen als je er even de tijd voor neemt.

En wel op de volgende manier:
1. controleer éérst al je massapunten, beginnend met de kabel tussen motorblok/versnellingsbak en carrosserie: neem die met motor uit aan beide zijden los en maak de contactvlakken goed schoon. Controleer ook of die kabel geen beschadigingen heeft. Zet hem in de vaseline en draai hem goed vast. Controleer ook of je accuklemmen goed vast zitten zonder oxide (witte/groene uitslag en/of "bloemkolen").
De plek van de overige centrale massapunten vind je in de werkplaatshandboeken op deze site.
2. sluit tijdelijk (zolang je deze storingen hebt) maar permanent (dus als je in de auto zit altijd aanwijzend) een Voltmeter aan op de sigarettenaansteker in de auto. Dat mag een digitale of analoge Voltmeter (multimeter) zijn, zolang hij maar nauwkeurig aanwijst.
Zodra je hebt gestart controleer je tijdens de rit periodiek of de boordspanning boven de 13,9 Volt blijft: bij (kortstondige) dipjes krijg je door onvoldoende boordspanning veroorzaakte willekeurige / rare foutmeldingen.
3. als dat niets oplevert, maar je houdt wel de foutmeldingen, kijk je naar de sensoren zelf of die kapot zijn: met de sensoren in bedrijf (dus met de omstandigheden waarin ze actief moeten zijn) moet een jong persoon (kind?) ze dichtbij de sensor op het gehoor "horen klikken" en als je er bij een werkende sensor met een natte vinger langzaam overheen wrijft, moet je ze voelen klikken. Zo kun je een defecte sensor opsporen die je daarna vervangt.
Sowieso moet het systeem bij inschakeling van de omstandigheden waarbij de sensoren moeten gaan werken (bv. inschakeling achteruitversnelling) een korte piep geven om aan te geven dat het systeem ook daadwerkelijk werkt. Als dat een lange piep is, werkt het systeem niet.
Alternatief kan je iemand vragen om om de auto heen te lopen meet ingeschakelde sensoren, dan weet je óók meteen of iedere sensor werkt.
4 pas als dat allemaal niets oplevert, zou ik naar de (aansluiting van) de tellerbak kijken: volgens mij heeft die niets te maken met de parkeersensoren, maar wél met de aansturing van de dynamo. Zolang de dynamo bij draaiende motor netjes tussen 13,9 en 14,6 Volt levert aan het boordspanningsnet, is die of de tellerbak niet verdacht. Lager of hoger dan die waarden is niet goed.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
bever

Bericht door bever »

De parkeersensoren zijn afgelopen maand opeens weer gaan functioneren. Vreemde zaak. En de laadstroom defect melding is het afgelopen half jaar slechts 2 x voorgekomen en heeft dus geen problemen opgeleverd.
Heino

Bericht door Heino »

De Vel Satis was destijds de eerste auto met héél veel elektronica aan boord, allemaal relatief zéér snel geïmplementeerd en met wat kinderziekten.
Onderdeel van die systemen is een Battery Management System, wat er onder anderen voor zorgt dat bij afnemende batterijlading niet-essentiële verbruikers worden uitgeschakeld om de (vele) wél essentiële veiligheidssystemen te laten functioneren.
Bij de toenmalige accu's was de accuspanning de enige meetwaarde die aangaf of de accu nog voldoende capaciteit had om de essentiële systemen nog betrouwbaar te kunnen laten werken. Deze systemen waren goed doordacht voor de stand van de techniek toen (ruim twintig jaar geleden ontworpen).
De Vel Satis was voor alle geboden features destijds een relatief goedkope auto die flink vóórliep op gevestigde merken.
(Welke concurrent had in 2002 bv al dubbele beglazing of afstand-geregelde Cruise Contol als optie?
Mercedes, Audi en BMW kwamen daar pas jaren later mee.)

De Vel Satis, Espace en Avantime hadden voor dit doel een extra sterke, watergekoelde dynamo, dus met een extra hoge capaciteit. Tesamen met het naar hedendaagse maatstaven vrij ruw werkende Battery Management System én de enorme hoeveelheid elektrische verbruikers aan boord, zorgt dat voor vrij grote variaties in de accuspanning. Dat is de reden dat accu's bij deze typen auto's niet lang betrouwbaar mee gaan: na drie jaar beginnen de eerste problemen al, zich uitend in vage, niet constante en verschillende foutmeldingen in het display, terwijl de auto nog gewoon betrouwbaar start.

Inmiddels zijn deze auto's alweer wat ouder geworden, wat o.a. betekent dat de kabelbomen slechter worden en dat alle overgangsweerstanden in contacten, schakelaars en massaverbindingen óók zijn toegenomen.
Dat kan veroorzaken dat een door contactproblemen niet betrouwbaar werkende module weer tot leven komt als dan ineens wél aan alle werkingsvoorwaarden is voldaan.
Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Plaats reactie