Ben maar eens op zoek gegaan voor je.
-
https://bestand.renaultvelsatis.nl/bestanden/
- MR353VELSATIS8.pdf
- 87F: hierin staan aanwijzingen om e.e.a. zelf op je gemakkie na te meten (voedingspanning, werking diode, schakelaar defect enz.).
De achteruit-parkeerhulp wordt ingeschakeld door de achteruit-schakelaar: zodra de achteruit-verlichting aan gaat achter op de auto, behoort de acheruit-parkeerhulp te worden ingeschakeld.
Stap 1: kijk met draaiende motor of de achteruitverlichting achter op je auto werkt als je de achteruitversnelling inschakelt.
Zo niet: eerst repareren.
Links onder het stuurwiel zitten drie schakelaars in één paneeltje, de linker (A) is voor het uit/inschakelen van de parkeerhulp:
Het systeem heeft een schakelaar (A) voor het uitschakelen van de functie:
– een keer kort indrukken, de functie is uitgeschakeld
tot aan het uitzetten van het contact,
– een keer lang indrukken, de functie is permanent
uitgeschakeld.
Stap 2: druk schakelaar A lang in (meer dan 3 seconden) om een evt. uitgeschakelde parkeerhulp weer aan te zetten.
Een ingeschakelde parkeerhulp meldt zich met een kort piepje zodra bij draaiende motor de achteruitversnelling wordt ingeschakeld.
Hierna zou het systeem ingeschakeld moeten zijn.
Je merkt dat als volgt: schakel bij lopende motor de achteruitversnelling in.
- je zou nu een kort piepje moeten horen (0,5 seconde) ten teken dat de parkeerhulp correct inschakelt
- als je een piep van 5 seconden hoort, detecteert de parkeerhulp een fout en schakelt het niet in.
Je krijgt steeds een foutmelding : "Parkeerhulp controleren".
Je krijgt geen enkele andere foutmelding en verder werkt alles ongeveer normaal.
Dat wil zeggen dat het multiplexnetwerk in je auto niet is geblokkeerd en dat alle actieve computers normaal met elkaar kunnen praten.
In 01E-3 staat trouwens voor de Parkeerhulp:
"Dit is een systeem dat een geluidssignaal uitzendt waarvan de frequentie afhankelijk is van de afstand tussen een obstakel en de achterkant van de auto. De rekeneenheid van deze functie is niet aangesloten op het multiplexnetwerk."
Ik ga nu even verder in MR355VELSATIS8.pdf op pagina 87F-1:
- je garage zou met de Clip (= Renault laptop met bijbehorende software) eerst moeten controleren of configuratie CF001 de zoemer aan staat en of het volume op "middel" of "Luid" staat en niet op "Zacht" of "Minimum".
- ook kunnen ze bij CF006 de toonhoogte van de piep controleren, die behoort op 1000 Hz te staan.
- je garage hoeft niet de correcte configuratie van de versnellingsbak te controleren, want dat gaat alleen over wel/niet vertragen van de piep, waar jij helemaal geen piep waarneemt.
- hierna moet je garage beslist met de juiste Clip die past bij jouw auto (dat gaat over hard/software van de laptop) METEN wat er gebeurt in je computer. Dat moet volgens het schema op pagina 87F-22 en ze dienen de aanwijzingen daar op te volgen.
Mijn voorlopige conclusie is:
- wellicht heeft je Renault dealer de juiste Clip niet meer (werkend) in huis of is er niemand aanwezig die de bijbehorende kennis, ervaring of zin heeft om daar mee om te gaan.
- het kan zijn dat je monteur zich niet heeft verdiept in de materie: in dat geval zou ik zeker heel bestand MR355VELSATIS8.pdf sectie 87F uitprinten en het aan hem geven: met een beetje elektronicakennis en de Clip ben je er zo uit wat er mankeert.
- ik vermoed in jouw geval dat de parkeerhulp permanent staat uitgeschakeld (wat je zelf kunt corrigeren, zie hierboven), dat de geluidssignalering (de zoemer) niet werkt óf dat de parkeerhulp niet wordt aangezet, mogelijk doordat de kabel daar naartoe is beschadigd. De Clip geeft hier ogenblikkelijk duidelijkheid over bij een test.